Znamy laureatów drugiej edycji projektu „Uczeń i Uczennica przyszłości”!

Rozstrzygniecie konkursu „Lublin – moje miasto przyszłości” nastąpiło 29 listopada 2023 r. podczas Gali finałowej projektu „Uczeń i Uczennica przyszłości”, w Szkole Podstawowej nr 58 przy ul. Berylowej.

– Gratuluję wszystkim uczestniczkom i uczestnikom pomysłowości oraz umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii, a laureatkom i laureatom konkursu życzę dalszych sukcesów. Cieszę się, że jako Miasto i Europejska Stolica Młodzieży podejmujemy działania wspierające rozwój kwalifikacji technicznych uczniów i uczennic lubelskich szkół podstawowych oraz ich nauczycieli przy wykorzystaniu sprzętu zakupionego przez placówki w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Łączenie kreatywnego myślenia i wykorzystywania technologicznych rozwiązań, a przy tym trening interpersonalny podczas pracy w grupie to umiejętności, które przydadzą się nie tylko w szkole, ale także w przyszłym życiu zawodowym – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji.

W tegorocznej, drugiej edycji projektu udział wzięło osiem lubelskich szkół podstawowych, w tym 56 uczniów i uczennic. Finalistami zostali: zespół ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Adama Mickiewicza w Lublinie (I miejsce), zespół ze Szkoły Podstawowej nr 58 w Zespole Szkół nr 13 w Lublinie (II miejsce) oraz zespół ze Szkoły Podstawowej nr 38 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie nr 38 (III miejsce). Nagrodą główną w konkursie jest voucher pieniężny (I miejsce – 25 tys. zł, II miejsce – 15 tys. zł, III miejsce – 10 tys. zł) na doposażenie lub stworzenie majsterkowni/fablabu w trzech zwycięskich szkołach oraz kursy języka angielskiego dla zwycięzców konkursu, ufundowane przez firmę Tutlo. Ponadto finaliści wezmą udział w warsztacie z budowania i programowania robotów pod okiem drużyny robotycznej Spice Gears Academy (I miejsce) oraz warsztacie z tworzenie robotów lego i udział w tzw. „zawodach sumo” pod okiem szkoleniowców Spice Gears Academy (II i III miejsce).

Prace młodzieży oceniało jury w składzie:

  • dr Mariusz Sagan – Dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin (Przewodniczący Kapituły);
  • Monika Król – Zastępca Dyrektora Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin;
  • Iwona Nowakowska – Zastępca Dyrektora Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin;
  • dr inż. Marta Cholewa-Wiktor – Prodziekan ds. Studenckich Wydziału Zarządzania Politechniki Lubelskiej;
  • Jarosław Chojnacki – doktorant Szkoły Doktorskiej KUL, specjalność edukacja retoryczna;
  • Marek Kotowski – technolog SIPMA S.A.;
  • Paweł Sugier – konstruktor wiodący, R&D Centre INVENTOR Sp. z o.o.;
  • Małgorzata Kot – specjalistka ds. marketingu Intrograf-Lublin S.A.;
  • Michał Olszowy – Prezes Fundacji „Instytut Aktywizacji i Rozwoju Społecznego”;
  • Filip Niedzielski – Przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Lublin.

Opis zwycięskich prac:

  • I miejsce: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza w Lublinie, za stworzenie projektu „Metro Lublin”.

    Projekt zrodził się z potrzeby rozwiązania problemu korków w Lublinie, co stało się inspiracją do stworzenia zintegrowanego i zrównoważonego systemu transportowego. Zespół uczniów SP4 zainspirowany był także postępem technologicznym miasta i globalnymi trendami w dziedzinie transportu miejskiego. Prace nad projektem obejmowały kilka etapów, począwszy od projektowania koncepcyjnego, poprzez prototypowanie poszczególnych elementów, aż po integrację wszystkich systemów i testowanie. Dzięki wykorzystaniu technologii druku 3D oraz mikrokontrolerów, zespół był w stanie szybko adaptować się do nowych wyzwań i wprowadzać innowacje ulepszając swój projekt. Zaproponowane rozwiązanie stanowi praktyczną odpowiedź na wyzwania związane z mobilnością miejską. Projekt „METRO LUBLIN”, z jego inteligentnymi systemami zarządzania ruchem w metrze i dostępnością dla wszystkich, może stanowić model dla innych miast dążących do poprawy swojej infrastruktury transportowej. Przy użyciu zaawansowanych technologii, projekt ten ma potencjał, by stać się realnym i efektywnym rozwiązaniem dla miast przyszłości.
  • II miejsce: Szkoła Podstawowa nr 58 w Zespole Szkół nr 13 w Lublinie, za stworzenie ekologicznej makiety miasta.

    Do wykonania modelu wykorzystano, oprócz zestawów Arduino i elementów drukowanych z pomocą druku 3D, także elementy zieleni jako odpowiedź na zapotrzebowanie na ekologię oraz wprowadzono techniki wspomagania recyklingu.Ściany konstrukcji inspirowane były Paryskim Centrum Pompidou otwartym w 1977 r. Instalacje naszej budowli, podobnie jak w Paryżu, umieszczone zostały na zewnątrz budynku. Kolorowe elementy rur o znaczeniu dla klimatyzacji, elektryczności, wind tworzą u nas dzieło sztuki nowoczesnej. Projektowanie elementów architektury miasta z wykorzystaniem surowców wtórnych, tworzyw sztucznych w elementach konstrukcyjnych, np. odpadów budowlanych.Najwyższym elementem jest galeria sztuki umieszczona w przeszklonej przestrzeni. Ściany zostały tu ozdobione na wzór wycinanek ludowych. Inspiracją w tym przypadku był polski pawilon na targach międzynarodowych Expo w Szanghaju z 2010 r.Na dachu umieszczono panele fotowoltaiczne. Ich innowacyjność ma polegać na wykorzystaniu niewyczerpalnej energii. Rozwiązanie podpowiada w tym przypadku obserwacja zachowania tarczy słonecznika ustawiającego swoją tarczę w kierunku Słońca. Takie urządzenie przyczynia się do ograniczenia zużycia surowców naturalnych naszej planety.
  • III miejsce: Szkoła Podstawowa nr 38 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie, za stworzenie w aplikacji Tinkercad wielopoziomowego parkingu wraz z miejscem spotkań dla rodzin z kawiarenką i sceną.

    Projekt realizowany przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 38 im. Henryka Sienkiewiczaw Lublinie jest odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców starszych dzielnic Lublina m.in. Rury i osiedli LSM. Zastałą przeprowadzona ankieta, w której mieszańcy wskazali, że najbardziej brakuje parkingów i miejsca spotkań dla rodzin.Uczniowie zaprojektowali w aplikacji Tinkercad wielopoziomowy parking wraz z miejscem spotkań dla rodzin z kawiarenką i sceną. Ma to być miejsce jednoczące społeczność i pozytywnie wpływające na relacje sąsiedzkie. Uczniowie projektują szablon aplikacji przeznaczony dla seniorów i obsługujący parking. Miejsca parkingowe będą oznaczone za pomocą kodu QR, a aplikacja będzie wskazywała poziom i miejsce na którym samochód się znajduje. Aplikacja ma również pomagać seniorom w kontakcie z wolontariuszami. Cały obiekt będzie zasilany za pomocą paneli fotowoltaicznych znajdujących się na dachu parkingu. Koszty utrzymania obiektu będą pokrywane z wynajmu miejsc parkingowych dla firm. Obiekt mógłby powstać na miejscu obecnych parkingów przy ul. Zana lub Jana Sawy. Model parkingu wraz z miejscem spotkań dla rodzin został wydrukowany na drukarce 3D.

„Uczeń i Uczennica Przyszłości” to projekt, który stawia na rozwój kompetencji i umiejętności technicznych uczennic i uczniów lubelskich szkół podstawowych. Jego głównym celem jest wsparcie rozwoju kwalifikacji, przy wykorzystaniu sprzętu zakupionego i posiadanego przez szkoły dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości” oraz wykorzystanie i promowanie idei FabLabu jako kreatywnej metody nauki korzystania z nowych technologii. Od września, przez kolejne miesiące uczennice oraz uczniowie wzięli udział w grupowych i indywidualnych warsztatach z autoprezentacji i wystąpień publicznych, wizytach studyjnych w lubelskich firmach wykorzystujących zaawansowane technologie oraz w studio multimedialnym Politechniki Lubelskiej, warsztatach z programowania i tworzenia wydruków 3D, a także warsztatach tworzenia lampek led przy wykorzystaniu technologii lutowania.

Jedną z głównych aktywności projektu była realizacja konkursu pn. „Lublin – moje miasto przyszłości”, w którym uczennice i uczniowie przy wykorzystaniu techniki druku 3D, programowania mikrokontrolerów z rodziny Arduino i RaspberryPi, sprzętu i technik audiowizualnych czy techniki lutowania miękkiego stworzyli wizje Lublina jako miasta przyszłości.

Organizatorem projektu jest Miasto Lublin we współpracy z partnerami merytorycznymi oraz biznesowymi: Fundacja VCC, Intrograf-Lublin S.A., SIPMA S.A., Orizon Group Sp. z o.o., Tutlo Sp. z o.o., Spice Gears Academy, Fundacja „Instytut Aktywizacji i Rozwoju Społecznego”, Politechnika Lubelska oraz Katolicki Uniwersytet Jana Pawła II w Lublinie. Tegoroczna edycja projektu odbyła się w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023.